Stresshåndtering – Undgå stress på arbejdspladsen
Som du sikkert ved, så har jeg rigtig travlt med at drive Rito.dk (min garn webshop). Shoppen har været i luften i knapt 2 år og vi er nu 6 personer fuld tid + 8 løsarbejdere. Det giver en masse administrationsarbejde, som jeg skal finde plads til i mellem alt det markedsføring der skal til.
Det er en farlig cocktail, som potentielt set kan give stress, hvis det ikke håndteres korrekt. Derfor er jeg altid opmærksom på at alt jeg laver skal være de vigtigste opgaver. Alt andet bliver outsourcet til en kollega.
Jeg har fået Kirsten Kirstensen til at skrive lidt omkring stresshåndtering her på bloggen:
Vær bevidst om din rolle som din egen leder – og undgå stress.
God ledelse gør en kæmpe forskel for det psykiske arbejdsmiljø, for at den enkelte trives, og at opgaverne løses med størst mulig succes.
Det er jo det, det handler om – at få succes og vel at mærke uden at få stress.
Sæt dit eget psykiske arbejdsmiljø i fokus og ta’ lederskabet på dig – også selv om det kun er lederskabet overfor dig selv.
En god leder sætter rammen og retningen, kender dine kompetencer, laver klare regler, sikrer overlevelse ved at lave gode relationer både internt og eksternt, anerkender dig og det du kan.
Her kommer mine forslag til, hvilke spørgsmål du eventuelt kan stille dig selv:
Rammerne
Hvad er rammerne for din virksomhed? De økonomiske og de tidsmæssige? Hvad skal du, og hvad kan du? Har du de kompetencer, der skal til? Kan du hente hjælp? Hvor meget skal du arbejde? Hvornår er der fritid? Er der opbakning fra dine nærmeste, banken eller? Hvad tjener du pengene ved? Hvad sælger du? Er der brug for ”Rugbrødsarbejde”?
Retningen
Sæt klare mål og lav en handleplan, vær bevidst om at du overholder dine egne deadlines, og evaluer, evaluer, evaluer: er jeg på rette vej?
Sæt gerne langsigtede mål som ”Hvor er min virksomhed om et år?”
Rollerne og kompetencerne
Hvilke roller har du egentligt, og har du kompetencerne til dem alle? Stress opstår, når de evner og færdigheder, vi har, ikke svarer til de opgaver, der skal løses. Det kan være både på det praktiske niveau og på mængden af opgaver. Er der nogen opgaver, du kan uddelegere? Eller skal du selv lære mere?
Reglerne
Uanset hvilke regler du har stillet op for dig selv eller din virksomhed, så vær bevidst om at overholde dem. Det kan være de økonomiske, arbejdstidsmæssige eller personlige regler. Hvad gør jeg, når den økonomiske ramme er opbrugt? Hvad kan jeg tillade mig at bruge af den økonomiske ramme til udstyr eller andet? Har du fri ind i mellem? Er det ok at droppe sommerferien i år fordi?
Relationerne
Er der nogen i dit netværk, du kan sparre med – eller skal du danne dit eget netværk? Hvordan træffer du beslutninger? Hvordan håndterer du konflikter? Hvordan er dine relationer med omverdenen? Er der møder, du bør afholde regelmæssigt med bank, revisor, samarbejdspartnere eller kunder? Hvordan er relationen til dig selv? Hvordan bliver du din egen bedste ven?
Anerkendelse
Overvej hvordan du bedst fejrer en sejr, når du har nået et delmål, eller du har fået en stor ordre. Går du på indkøb, drikker noget med bobler i eller måske noget helt andet?
Husk at fejre dine sejre, det glemmer vi nemlig ofte. Oplev glæden ved at lykkes – det øger endorfinerne i blodet, det gør dig gladere og starter positive reaktioner i hjernen, som er med til at forebygge stress.
Mine bedste råd:
Stress er ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt glasset er halvfyldt eller halvtomt. Det er bestemt også et spørgsmål om, hvor længe du holder glasset med vand, for jo længere du holder det, jo tungere bliver det. Så – sørg for at sætte glasset engang imellem, og hold helt fri.
Lav langsigtede mål, bryd så målet ned i små bidder og tag et skridt af gangen. Når du sætter dig for store mål, går ”kæmp eller flygt reaktionen” i gang, og din hjerne vil lukke af for den tænkende del af hjernen og hermed også din kreativitet.
Hvis du derimod sætter små mål, sætter den ene fod foran den anden og går de små skridt, vil din hjerne stille og roligt arbejde med dig, og du kan bevare din kreativitet og tænke klart.
Stress opdager du sjældent selv, eller du tror måske ikke, at det, du oplever, har noget med stress at gøre. Lær dine stresssymptomer at kende og test dit stressniveau jævnligt.
Jeg tester mit stressniveau en gang om måneden ved hjælp af fysiske stresskort, hvor antallet af grønne, gule eller røde stresssymptomer helt konkret kan måle, om jeg er ved (igen) at blive stresset.
Mere om Kirsten Kristensen
Kirsten er oprindeligt sygeplejerske med 25 års ledererfaring, og har sidenhen taget et utal af uddannelser og kurser blandt andet MasterClass i Psykologi, NLP Master og proceskonsulent.
Tilbage i 2012 fik Kirsten selv alvorlig stress og traf herefter det valg, at hun ville forlade lederjobbet for at hjælpe andre til at leve et liv uden stress.
I dag driver Kirsten en succesfuld virksomhed Kirsten-K, hvor hun med individuelle samtaler, holdforløb eller foredrag hjælpe stressede med at blive på jobbet eller komme hurtigere tilbage. Kirsten anvender udelukkende konkrete redskaber, som er lette at bruge i hverdagen.
Ps.
Du kan læse mere om stress her. Du kan også se hvad psykologen Heidi Agerkvist skriver om at slappe af her.
Garn på nettet Uber rabatkode 2016: uber100kode